dinsdag 26 februari 2013

Gebreide kol in blauw en wit

De winter is dan wel bijna aan zijn eind maar toch heb ik nog een warme kol gebreid. Via de blog 'Blei dat ik brei' vond ik deze kol in twee kleuren.



Het originele model kan je twee keer rond de hals dragen maar ik wilde een korte versie breien.

Dit heb je nodig voor een korte sjaal:
  • rondbreinaalden nr 4,5 , 80 cm lang
  • breiwol voor nldn nr. 4, stekenverhouding: 23 steken en 30 naalden = 10 cm:1bol blauw en 1 bol wit
  • maasnaald
  • stekenmarkeerder
werkwijze:
  • zet 160 steken op met de hoofdkleur ( hier blauw) en sluit weer aan bij het begin. Pas op dat je werk niet ergens gedraaid is.
  • plaats een stekenmarkeerder bij het begin van je ronde
  • 1ste toer hoofdkleur: * 1 rechts, 1 st.rechts afhalen * herhalen van * tot *
  • 2de toer hoofdkleur: * 1 averechts, 1 st averechts afhalen met de draad achter het werk * herhaal van * tot *
  • 3de toer bijkleur ( wit ): * 1 st rechts afhalen, 1 rechts * herhaal van * tot *
  • 4de toer bijkleur : * 1 st averechts afhalen met de draad achter het werk , 1 averechts * herhaal van * tot *
  • herhaal deze naalden tot de gewenste lengte.( Hier 12 cm)
  • ga verder met de hoofdkleur, brei 1 toer rechts
  • 2de toer: * 1 st averechts afhalen, 1 averechts * herhaal van * tot *
  • kant de steken af

Als ik deze sjaal nog eens zou breien dan nam ik een dikkere naald voor een soepeler, losser resultaat, bijvoorbeeld naald nr. 6 voor deze soort wol, ofwel zou ik een dunnere wol nemen.
Ik breidde de twee bollen wol volledig op.
Als je de sjaal dichter bij de hals wil dragen dan kan dat met behulp van een speld.










2 opmerkingen:

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...