vrijdag 27 september 2013

Puntsjaal

Hij is klaar, mijn gebreide puntsjaal. Hij mocht iets groter zijn geweest, dan waren de punten aan de voorkant langer, maar nu gebruik ik een speld om hem samen te houden. En zoals beloofd, volgt hier de beschrijving.



Dit heb je nodig:

2 bollen van 100 g wol met pailletten ( creative galaxy van Rico) of soortgelijke wol = 100 m/ 100 g
2 naalden nr 6



Werkwijze:

zet 4 steken op
1ste nl :( heengaande naald = goede kant van het werk) verdubbel de eerste en vierde steek: brei uit één steek een rechtse en een gedraaid rechtse steek . = 6 steken

2de nl: (teruggaande naald = averechte kant van het werk) brei alle steken averechts

3de nl: verdubbel de  1ste st. re ( brei uit één steek een rechtse en een gedraaid rechtse steek), * 1 omslag, 2 steken rechts gedraaid samenbreien *. herhaal van * tot * en eindig met een omslag voor de laatste steek en brei die laatste steek rechts.

4de nl: brei alle steken averechts

herhaal steeds de 3de en de 4de nl.
brei verder tot de wol bijna  is opgebruikt maar houd een paar meter over voor de afkanting.
kant het werk losjes af en stop de draadjes in.

Voor een nog losser resultaat kan je misschien naalden nr 7 gebruiken. Brei dan eerst een proeflapje met de gebruikte steek en vergelijk.



Ontwerp: "Rico design"

6 opmerkingen:

  1. Beautiful !
    Have a nice weekend !
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi! En die speld maakt hem helemaal af!
    Ik zit nog steeds aan de beanies... eer dat ik heel mijn huishouden heb voorzien van warm oren! :( Begin het nu wel beu te worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig maar ben net bezig met leren breien want ik kon het niet maar voor ik dit kan duurt dat nog wel eventjes ben nu bezig met proeflapje en daar wil ik sjaal van maken maar vind het best lastig! moet ik toegeven groetjes leon10

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag leon10, fijn dat je leert breien. Veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ondanks de korte punten :) ziet de sjaal er goed uit. Het garen lijkt me heel zacht, zo op de foto te zien. En het blauw doet me denken aan vakantie en de Middellandse zee.
    Past perfect in deze wat koudere herfstdagen (en ook avonden natuurlijk)

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...