zondag 23 november 2014

Gehaakte ijskristallen

Met de winter en de kerstdagen in aantocht moet ik  terug denken aan de ijskristallen die we samen met de dames van  't Vingerhoedje haakten. Het waren er genoeg om  de kerstboom te versieren voor onze handwerktentoonstelling. Spijtig genoeg vind ik er geen foto meer van terug maar de ijskristallen zelf heb ik nog.



De ijskristallen zijn gehaakt met dunne haakkatoen en met een naald nr 1,25. Als ze klaar zijn worden ze in textielharder gedrenkt en opgespannen te drogen gelegd.
 Dit zijn de haakschema's:


bron: Kerstspecial Burda

17 opmerkingen:

  1. He ymme! Awel dat is 'tres chique' zulle, zeker de eerste vind ik speciaal ! gr bi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met fijne draad geeft dit een veel mooier effect, vind ik. Knap gedaan!

    Fijne zondag, liefs Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ooooh, deze pin ik, dat ga ik eens proberen, ze zijn PRACHTIG !
    Liefs !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schoon weeral nichtje! Maar wat is dat nu weer... textielverharder? Ik denk dat ons ma dat vroeger met suikerwater of zoiets deed??? Zou dat kunnen? Ik dacht me zoiets te herinneren...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. met suikerwater werd dat harden vroeger gedaan maar er zijn dus nu ook producten om te harden te koop.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ah fijn mercikes voor het patroontje !! Daar ga ik me ook eens aan zetten...
    Ik heb mijn mama dat ook altijd met suikerwater zien doen vroeger, zoals Kriske haar mama.. Suiker heeft een mens altijd in huis, dus vele handiger dan gaan zoeken waar ze dat speciaal product verkopen ;-) !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En goedkoper he manneke! Dat zal nog wel de belangrijkste reden geweest zijn bij onze limburgse mama's! :-)

      Verwijderen
    2. Maar weet je wat het is met suikerwater, als het wat vochtig is dan neemt de suiker het vocht op, wordt plakkerig en de stevigheid verdwijnt. Met dat product heb je geen problemen.

      Verwijderen
  7. leuk gedaan, je bent in de kerst sfeer...goed gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig zijn ze! Een heel werk met zo'n fijne naald, maar het resultaat is dan ook wel toppietoppie! Ik heb nog een bus 'crackfree' staan volgens mij. Ooit de bedoeling gehad mijn gehaakte kristallen 'op te stijven'. Alleen hoefde dat achteraf niet, omdat ik een dikkere draad had en vrij strak had gehaakt (en eerlijk gezegd speelt de factor 'geduld' ook mee; die dingen móesten metéén de boom in :-)))
    Geen idee dus of 'crackfree' goed werkt, maar hier in Nederland is het wel gemakkelijk verkrijgbaar in drogisten en grotere supermarkten (bij het wasmiddel).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Sandra, ik gebruikte een product dat mij werd aanbevolen door een kantwerkster, het werkt perfect en heeft ook een goed blijvend resultaat.

      Verwijderen
  9. Prachtig! Fijn dat je de patronen deelt! Groetjes, Lotte

    BeantwoordenVerwijderen
  10. erg leuk idee ymme en erg mooi voor voor het raam of in de boom zo mooi prachtig
    groetjes leon10

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Piękne śnieżynki! :) Pozdrowienia

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...