donderdag 28 januari 2016

Soep-breekbroodjes

Deze broodjes zijn heerlijk bij een verse tas soep. Ik vries ze in en dan heb ik altijd een voorraad broodjes. Ze zijn snel ontdooit en als ze een paar minuutjes zijn opgewarmd in de oven dan zijn ze als vers. Door de inkervingen zijn de stukjes gemakkelijk af te breken.


Dit heb je nodig voor twee ronde broden van ca. 500 g ( 30 stuks ):

  • 600 g bloem
  • 360 g koud water
  • een zakje gedroogde kooksoep, smaak naar keuze ( geen minuutsoep )
  • 36 g verse gist 
  • 40 g boter
  • 10 g zout

Bereiding: (met de machine)
  • meng het water voor het deeg met de gedroogde soep
  • los de gist er in op
  • start de machine en voeg langzaam een derde van de bloem, het zout en de rest van de bloem toe
  • voeg de boter toe als het deeg is gevormd
  • laat de machine nog 5 minuten in een hoge versnelling kneden
  • laat het deeg 30 minuten rijzen
  • kneed het deeg opnieuw door, verdeel het in tweeën en rol er 2 stokbroodvormige delen van
  • leg ze op een ingevette bakplaat ( ik gebruikte een taartbakvorm) met in het midden een ingevet vuurvast kommetje. Maak de uiteinden nat en druk te tegen elkaar
  • laat het deeg 60 minuten rijzen. Maak na een half uur rijzen inkepingen in het deeg en laat verder rijzen
  • verwarm de oven voor op 220°C 
  • bestrooi het deeg op het einde van de rijstijd met wat bloem en laat de broden ongeveer 20 minuten bakken
  • laat ze afkoelen op een rooster en verwijder het kommetje.
recept: Basis broodjes en koeken . Frank Deldaele.  ( aangepast recept en bereiding)

10 opmerkingen:

  1. Dat is iets speciaal, gedroogde soep in het deeg, dat kende ik nog niet!
    En hoe was die van smaak? Het ziet er wel lekker uit.
    gr bi

    $

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er smakelijk uit!!!
    Creatieve groetjes, Gaby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik val van mijn stoel! Gedroogde soep... nooit van gehoord... en in brood? Ook daar nooit van gehoord. Bedoel je zo van die zakjes soep waar je zo 1 liter soep van kan maken? Welke smaak gebruik je daarvan? Spannend... ik ga dit de echtgenoot laten lezen en hem aanporren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja en dat is lekker hoor! En ja dat zijn van die pakjes zoals je zegt. Ik nam preisoep, bakte ze ook al eens met tomatensoep. De smaak mag je zelf kiezen. Moet ge eens aan de echtgenoot vragen om te bakken. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze ga ik zeker een keer maken, heel bijzonder met die gedroogde soep, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Alleen opletten dat het soep zonder vermicelli is :-))))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie blogje! ik was een paar maanden weg van blogland naar Facebook, maar ben terug,blogland spreekt me meer aan, ik volg blogjes die te maken hebben, met haken, fotografie, en leuke dingen dat we in het dagelijkse leven mee maken. Ik heb facebook maar is saai geworden...Leuk hier een bezoekje te nemen. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie blogje! ik was een paar maanden weg van blogland naar Facebook, maar ben terug,blogland spreekt me meer aan, ik volg blogjes die te maken hebben, met haken, fotografie, en leuke dingen dat we in het dagelijkse leven mee maken. Ik heb facebook maar is saai geworden...Leuk hier een bezoekje te nemen. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. fijn dat je op mijn blog terecht bent gekomen. Bedankt !

      Verwijderen
  8. mmm goed idee om het ook in te vriezen.

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...