vrijdag 11 november 2016

Breien met twee kleuren


Breien met 2 kleuren kan soms lastig zijn omdat je in eenzelfde naald volgens het motief, om de paar steken moet wisselen van draad. Maar met de techniek van afgehaalde steken kan je kleurenpatronen breien die er ingewikkeld uitzien, maar het niet zijn. Je breidt elke naald met één kleur tegelijk. De tweede kleur komt naar voren doordat je steken van de voorgaande naald in de andere kleur afhaalt.


Het raamwerk van ruitjes geeft een elastisch breiwerk dat mooi is voor een kledingstuk of voor interieuraccessoires.

Je werkt met een lichte en een donkere kleur en als je de kleuren verwisselt dan krijg je een ander effect:




Zo ga je te werk: kleur A en kleur B
zet een veelvoud op van 6 steken + 2 met kleur A

  • nld 1 : kleur A : brei de steken averecht
  • nld 2: kleur B: 1r, * 1 av afhalen, draad achter het werk, 4 r, 1 av afh dr a, * herhaal van * tot * , eindig met1 r
  • nld 3: 1 av, * 1 av afh dr voor, 4 av, 1 av afh dr v, * herhaal van * tot * , eindig met1 av
  • nld 4: kleur A:  herhaal nld 2
  • nld 5: 1 av;* 1 av afh dr v, 4 r, 1 av af dr v, * ,herhaal van * tot * ,eindig met1 av
  • nld 6: met kleur B: 1r, * 2 r, (1 av afh dr a) 2x , 2 r*, herhaal van * tot *,eindig met 1r
  • nld 7: 1av, * 2 av, ( 1 av afh dr v ) 2 x, 2 av,* herhaal van * tot *, eindig met 1 av
  • nld 8: met kleur A , herhaal nld 6
  • nld 9: 1 av, * 2r, ( 1 av afh dr v ) 2 x, 2 r, * , herhaal van * tot *, eindig met 1 av
  • herhaal telkens nld 2 tot en met 9


Bron: De nieuwe breibijbel: Debbie Tomkies

11 opmerkingen:

  1. o wat een mooie kussen ...en een mooi patroon ..
    een fijn weekend
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw wat mooi! Bedankt voor je uitleg, dat ga ik ook eens proberen ;)
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Very pretty in all shown color combinations! Thanks for the pattern :-). Happy weekend, Nata xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van al die kussens die je maakte is deze mijn favoriet kussen.
    Vind deze uitvoering prachtig voor een vest of trui en afgewerkt met één van uw zijde sjaaltjes
    gr bi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig! Dat ga ik toch ook eens proberen... ooit! Eerst de unicatsjaal afmaken (en al de andere dingen) Maar ik ga het wel pinnen! Zeker weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ymme, Ik weet niet hoe ik je anders kan contacteren, daarom toch maar hier wat neergezet, ten eerste is dit een heel leuk patroon. Ik wou het gebruiken voor een poppentruitje, maar helaas is de uitleg waarschijnlijk niet goed. Bij naald 2 tot naald 5: staat, 1 steek afhalen. maar volgens mij moet dat 2 steken afhalen zijn. ik heb het patroon nu goed en ben met het truitje begonnen, Dank je wel voor het leuke patroon idee. Groetjes Mini

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Mini, fijn dat je het patroon kan gebruiken voor een truitje. Maar, zoals je opmerkt staat er niet echt vermeld dat je 2 steken moet afhalen, doch, bij het lezen van de beschrijving zal je lezen dat je telkens moet herhalen van * tot * en dan zal je merken dat er op deze manier wel 2 steken afgehaald moeten worden. Alleen is het anders uitgelegd. Toch bedankt voor de opmerking.

      Verwijderen
    2. Hallo Ymme, Ik zie het nu, ik heb het inderdaad niet goed gelezen, dank je wel. Groetjes Mini

      Verwijderen
  7. Een mooi patroon. Is er misschien op YouTube een video te vinden waarin dit wordt ?

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...