zaterdag 7 april 2012

progrès taart

Een paar weken geleden waren we bij vrienden op bezoek en mochten we smullen van een heerlijke zelfgebakken progrès taart, naar het schijnt een specialiteit in de regio Bree in Limburg. Dat bracht me op het idee om ze zelf ook nog eens te bakken en daar was Pasen een goede gelegenheid voor. De taart een paar dagen op voorhand bakken maakt ze nog lekkerder.


Dit heb je nodig:
  • 4 eiwitten
  • 200 g gemalen amandelen
  • 100 g zelfrijzende bloem
  • 300 g boter of margarine
  • 250 g fijne suiker
bereiding:
  • klop de boter tot room en voeg er de suiker en de zelfrijzende bloem aan toe
  • voeg de amandelen erbij en meng goed
  • schep de tot schuim geklopte eiwitten eronder
  • beboter 3 taartvormen ( ca 24 cm doormeter ) en verdeel het deeg er over
  • bak 35' in een voorverwarmde oven van 190° 
  • laat afkoelen en ontvorm
vulling:
nodig:
  • 250 g boter
  • 200 g bloemsuiker
  • 1 ei
  • 100 g fondant chocolade
  • 25 g vanille pudding poeder
  • 1/4de l melk
  • chocoladeschilfers
bereiding:

  • maak de pudding met de chocolade, vanille pudding poeder en de melk.
  • laat afkoelen tot kamertemperatuur
  • klop de boter tot room, voeg de bloemsuiker en de eidooier erbij
  • roer de pudding eronder
  • schep het tot sneeuw geklopte eiwit eronder
  • bestrijk 2 taartbodems met de vulling en leg ze op elkaar
  • leg de 3de bodem erop en bestrijk de taart van boven en rondom met de rest van de vulling 
  • werk af met chocoladeschilfers en bestrooi met bloemsuiker
Het amandelpoeder kan je ook vervangen door havermout. Ik gebruikte 100 g gemalen amandelen en 100 g havermout.
De chocoladeschilfers kan je zelf maken.





9 opmerkingen:

  1. Dit is een recept dat ik zeker eens wil uitproberen! Het ziet er een superlekkere taart uit. Bedankt, Emmy!
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ze is ook supperlekker maar wel een caloriebom, maar ja welke taart niet hè ! Dan eten we maar een kleiner stukje.

      Verwijderen
  2. Groetjes uit het koude Canada, ik ben een rasechte Breenaar en dit recept is uitstekend ik heb het een paar keer geprobeerd en nu lukt goed en mijn vrienden genieten van de Progrès, probeer hier maar eens Limburgse Vlaai te krijgen onmogelijk dus moet ik hem zelf bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Patrick. Blij te lezen dat iemand van zover weg op mijn blog terecht komt en dan zo de progrès gaat bakken. Ik wens u veel succes met het gebak en geniet nog de eindejaarsfeesten.

      Verwijderen
  3. Het beslag lijkt me juist maar de koekdeeg lijkt me niet correct. Moeten er geen hazelnoten in en minder of zelfs geen boter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me niet juist, het deeg wordt toch zonder boter gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me niet juist, het deeg wordt toch zonder boter gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Progresbeslag is eiwit met suiker opkloppen daarna suiker en amandelmeel doorspatelen Jouw recept geeft geen progres taart sorry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik vond zo fantaschise dessert dat ik al eens gemaakt hebt alleen ik heb andere bloem en suiker gebruikt en ja hoor het is mij gelukt

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...